Vælg side

Alt hvad du skal vide om næringsindhold i populære råvarer

Alt hvad du skal vide om næringsindhold i populære råvarer

Savner du tit at vide, hvilke råvarer der egentlig dækker dine behov for de vigtigste mineraler og vitaminer? I en travl hverdag er der mange, der glemmer at tænke over, hvilke råvarer der har et godt næringsindhold, og som dermed kan give en god mæthedsfornemmelse. Dette er en skam, da mange af de populære råvarer har fantastiske egenskaber, som kroppen med glæde vil byde velkommen. Læs derfor med herunder, hvor vi afslører fordelene på fire populære råvarer, som kan bruges hver eneste dag i køkkenet.

Rød peberfrugt – din kilde til C-vitamin

Den røde peberfrugt er ganske populær i mange køkkener på hele kloden, og hvad angår C-vitamin vil den tage dig med storm. Indholdet af C-vitamin i en rød peberfrugt overgår nemlig både citroner, appelsiner og jordbær. C-vitamin er rigtig godt for kroppen, idet vitaminet fremmer jernoptagelsen og medvirker til dannelsen af collagen, som indgår i bindevævet, brusk, knogler og tænder.

Derudover kan du med fordel anvende de røde peberfrugter i aftensmaden eller som en sprød eftermiddagssnack, idet grøntsagen styrker immunforsvaret takket være det store C-vitamin indhold.

Broccoli til en stærkere krop

Vi sætter her fokus på endnu en lækker grøntsag, nemlig broccoli. Denne grøntsag indeholder masser af gode fibre, sunde plantestoffer og mineraler. Grundet de mange små forgreninger i broccoliens buketter gemmer der sig en lang række af sunde plantestoffer på det store overfladeareal i forhold til andre grøntsager med en mere jævn overflade.

Broccoli har ligeledes det allerhøjeste indhold af sulforaphan sammenlignet med andre grøntsager, som er et stof, der har vist sig at kunne hæmme kræftceller hos dyr. Put med fordel broccoli i tærter som tilbehør til den resterende aftensmad, eller blend broccolien, så den bliver til en lækker broccolipesto.

Æg – en god kilde til D-vitamin

Æg indeholder mange gode proteiner og sunde fedtsyrer, som giver en dejlig mæthedsfornemmelse. Æggets blomme byder samtidig på antioxidanter i form af carotenoider, som har en positiv virkning på synet og kan reducere risikoen for visse øjenlidelser.

Derudover indeholder æg en stor mængde D-vitamin, hvilket medvirker til en god balance i immunsystemet, og til at din krop har et passende energiniveau. Kog derfor endelig et æg om dagen, enten blødkogt til morgenmaden eller hårdkogt til frokosten, og så er en skøn omelet tilsat lækre grøntsager et dejligt, let aftensmåltid.

Kartofler til alverdens retter

Denne populære rodfrugt er ganske populær og har altid været fast tilbehør i mange danske retter. Kartoflen kan ligeledes bruges til diverse retter takket være dens milde, neutrale smag. Sammenlignet med pasta og ris er kalorieindholdet heller ikke så stort, så du kan have bedre samvittighed, hvis der står slankekur i kalenderen.

Kartoflen indeholder desuden en god mængde af C-vitamin og kalium, hvoraf den sidstnævnte er med til at holde blodtrykket på et sundt niveau. Brug kartofler til en omgang lækker kartoffelmos, kartoffelsalat om sommeren eller tilføj et par friske, kolde kartofler ovenpå en skive nybagt rugbrød.

Har du brug for at lægge et madbudget? Du får her 11 stærke råd til, at halvere dit madbudget!

Om forfatteren

Martin L. Christensen

Martin L. Christensen driver til dagligt bloggen Gode-Tips.dk og webshoppen Sitontop.dk, som sælger high end oppustelige kajakker og oppustelige paddle boards.

Efterlad et Svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Login

Seneste i forum

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Del på Facebook

Spred noget kærlighed og del siden med dine venner, så de kan få gavn af artiklen.

Shares