Select Page

Advertisement

Feder mad mere om natten? Få svar på 11 myter om din kost. De fleste tager fejl af næsten alle myterne!

Feder mad mere om natten? Få svar på 11 myter om din kost. De fleste tager fejl af næsten alle myterne!
Advertisement

Som du sikkert allerede ved, så findes der et hav af myter om mad, deres sundhed, risiko for fedme osv. Du tror sikkert også du kender de fleste svar. Men det er langt fra sikkert. Mange af svarene vil overraske dig!

F.eks. vil du sikkert gerne kende DET RIGTIGE svar på om maden feder om natten. Altså hvis du spiser mad sent eller før du går i seng. Feder den så mere end, hvis du spiste den tidligere? Få svaret i artiklen her.

Før jeg afslører alle de mest almindelige myter omkring mad, så vil jeg fortælle dig, at der florerer et hav af myter omkring mad og ernæring i al almindelighed. Langt de fleste myter er baseret på uvidenhed og på “fornuft”. Det vil sige, at lyder det plausibelt eller er argumentationen svær at modsige som almindelig vidende, så ender vi med myter og folk, som videregiver urigtige fakta.

Jeg håber, at denne artikel kan hjælpe dig til de rette svar på de mest almindelige myter.

#1 Mad feder om natten, hvis du spiser sent eller før du går i seng

FALSK. Der er ikke noget videnskabeligt belæg for, at det feder mere om natten end på andre tidspunkter. Du kan måske sove lidt dårligere og vågne op sulten, fordi du ikke er vant til det. Så din krop har trods alt bedre af, at holde en hvis spiserytme i løbet af døgnet.

#2 Det er sundest, at spise flere mindre måltider, end få store måltider

FALSK. Det er ikke sundere, eller feder mindre, at spise flere små måltider. MEN det kan stadig være en rigtig god idé, at gøre det, da du kan spise mere varieret og undgå højere stofskifte. Og så kan det være lettere for nogen, at holde sulten stangen i løbet af hele dagen, samt ikke at føle sig “tung” efter hvert af de store måltider. Men i bund og grund handler det om, at kalorier er kalorier uanset hvornår du indtager dem. Kalorieregnskabet skal “bare gå op”.

#3 Det er usundt at tabe sig hurtigt

FALSK. Hvis du taber dig hurtigt, men på en sund og proteinholdig måde, så har du faktisk større chance for succes med dit vægttab.

#4 Juicekure er gode slankekure

FALSK. Det er måske effektivt, men juicekure er uden protein og vigtige næringsstoffer. Derfor er de faktisk også usunde. Du mister fedt, men du forbrænder også noget af dine muskler væk.

#5 Mænd har nemmere ved at tabe sig end kvinder

SANDT. Årsagen er ikke 100% fastlagt, men kvinder har hormoner, som bevare fedtet bedre end mænd. F.eks. østrogen. Undersøgelserne har taget højde for højere stofskifte.

➡️ Se her hvordan du kan spare op til 50% på dit madbudget ⬅️

#6 Mørk chokolade er sundt

SANDT. Mørk chokolade er sundt, men i begrænsede mængder selvfølgelig. Mørk chokolade indeholder gode fedtstoffer og antioxidanter. Det skal dog være kvalitets-chokolade.

#7 Light produkter er sundere end “almindelige” produkter

DELVIST SANDT. Light produkter er reduceret i sukker og fedt. Og de har færre kalorier end regulære produkter. Men der er indikationer på, at light produkter øger trangen til sukker, og man så får stillet den trang andre steder.

Produkter hvor man skærer ned på fedtet og erstatter det med kulhydrater er der ikke et givet svar på, at det er sundere. Det kan være det modsatte.

Isoleret set kan sukker påvirke blodværdier og hjertekarsygdomme, så derfor kan det være en god idé, at skære ned på ens sukkerforbrug. Danskernes sukkerforbrug har dog en stejl opadgående kurve.

Det bringer mig videre til den næste myte…

#8 Du skal helt undgå sukker

DELVIST SANDT. Det er meget svært at undgå sukker, da det forekommer i en stor mængde af vores fødevare. Det anbefales at man ikke lader sukker udgør mere end 10% af det samlede energiindtag. WHO anbefaler ned til 5%. Noget mange af os slet ikke er i nærheden af.

#9 Der er ligeså meget sukker i juice som i sodavand

SANDT. Juice er desværre ikke det sunde alternativ til sodavand selvom mange fejlagtigt tror det. Kemisk set er der det samme sukker i juice som i sodavand.

#10 Te er sundere en kaffe

HVERKEN ELLER. Mange kaffeelskere bliver sikkert glad for, at høre at kaffe faktisk er meget sundere end man tidligere har antaget. Te er iøvrigt heller ikke usundt.

Te indeholder antioxidanter, som er en rigtig god ting. Kaffe har vist sig, at være sundhedsfremmende i moderate mængder. Faktisk har kaffe vist sig, at indholde stoffer, som kan være med til at modvirke diabetes, kræft og hjertekarsygdomme.

#11 Kosten er vigtigere end motion

FALSK. Hvis vi snakker om at styrke helbredet, så er motion vigtigere end kosten. Men bedst er det selvfølgelig at kombinere motion med den rette kost. Faktisk skal man også tage søvn med i ligningen. Kost, motion og søvn er alle tre vigtige ingredienser for et sundt helbred.

Har du flere myter, eller spørgsmål til myterne, så er du meget velkommen til at kommentere nedenfor.

Nogle af myterne og svarene er baseret på en artikel fra TV2 Nyhederne.

Advertisement

About The Author

Martin L. Christensen

Martin L. Christensen driver til dagligt bloggen Gode-Tips.dk og webshoppen Sitontop.dk, som sælger high end oppustelige kajakker og oppustelige paddle boards.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv noget kærlighed, giv et like ❤️

Login

Seneste i forum

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Del på Facebook

Spred noget kærlighed og del siden med dine venner, så de kan få gavn af artiklen.

Shares