Vælg side

10 gode råd fra kiropraktoren til at undgå ømhed og smerter i nakke og ryg

10 gode råd fra kiropraktoren til at undgå ømhed og smerter i nakke og ryg

Sponsoreret indhold

Noget af det værste, som man kan døje med i dagligdagen, er smerter og ømhed i nakken og ryggen. Det kan have stor betydning for ens daglige funktion, og kan hindre en i at udføre hverdagens gøremål. Men der er heldigvis meget, som man selv kan gøre for at komme ømhed og smerter til livs.

Her er der samlet 10 gode råd, som kan holde smerter og ømhed væk i hverdagen, så man slipper for et besøg hos lægen. De forskellige råd er lavet med henblik på, at alle skal kunne være med og kunne leve et smertefrit liv.

Udskyd ikke besøget hos læge og kiropraktor

Det er vigtigt at pointere, at man aldrig bør udskyde eller springe besøget hos lægen eller kiropraktoren over, hvis man har ondt eller føler ubehag i hverdagen. Man kan selvfølgelig altid gøre meget selv, men er skaden sket, så er det vigtigt at få professionel hjælp, så man hurtigst muligt kan komme tilbage til en ubesværet og smertefri hverdag.

Start dagen med udstrækning

Hvis man ønsker at forebygge smerter og ubehag i kroppens led og muskler, så er det en rigtig god ide at starte dagen med udstrækning. Det gælder om at varme kroppens muskler og led op, så de er klar til dagens udfordringer, og samtidig gør udstrækningen også kroppen mere smidig og stærk.

Hav fokus på din kropsholdning

Desværre er det sådan, at mange af os arbejder ved skriveborde og lignende. Det kan have betydning for kroppens velvære, og derfor er det en god ide at have fokus på sin kropsholdning i løbet af dagen. Rank ryggen, løft hovedet og få bevæget de store led.

Tænk over hvordan du sover

Alle har nok prøvet at vågne op med hold i nakken, fordi man har ligget forkert i løbet af natten, men heldigvis kan man faktisk træne kroppen til at ligge anderledes, når man sover. Det gælder om at være vedholdende, når man lægger sig til at sove. Fx er det faktisk uhensigtsmæssigt at sove på maven, så gør man dette, kan det være en god ide at lære sig selv at sove på fx siden med en pude mellem knæene for optimal støtte.

Få motion i løbet af dagen

Det er et råd, som vi hører igen og igen. For at undgå skader og ubehag i kroppen og generelt bare have en sund krop, så er det vigtigt, at man får motioneret i løbet af dagen. Så længe at man får rørt sig i løbet af dagen, så er risikoen for at ens led og muskler gør ondt mindre.

Bøj dig ikke ind over mobilen og computeren

Vi bruger i dag generelt mange timer foran computeren og bøjet hen over mobilen, og det kan faktisk have stor betydning for ens krop. Det er selvfølgelig et velkendt problem, at man kan få ondt i ryggen, hvis man sidder meget ved computeren, men faktisk kan mobilen også give problemer.

Løft ting korrekt

En anden velkendt grund til smerter og ubehag i kroppen er, at man har løftet noget tungt forkert. Det gælder altså om at lære sig selv en ordentlig løfteteknik, så man undgår at overbelaste kroppen forkert.

Løft ikke for tungt

Udover at man skal løfte korrekt, så er det også vigtigt at være opmærksom på, at man ikke løfter for tungt. Selvom man løfter korrekt, kan ens krop nemlig lide overbelastning og få skader, hvis man løfter over evne.

Undgå at knække nakken

Det er en vane, som mange af os har, men som faktisk ikke gør noget godt for os i det lange løb; det handler nemlig om at knække nakken. Det kan føles godt i øjeblikket, men kan faktisk lede til problemer med stivhed og ømhed i nakken.

Brug kulde til at behandle smerter og ømhed

Hvis man skulle døje med pludselig men mild ømhed, så er det en god ide at behandle ømheden med kulde, indtil man kan komme til en læge eller kiropraktor og få en professionel til at hjælpe med problemet. Det velkendte trick med en pose ærter viklet ind i et viskestykke på det ømme område kan mildne smerterne indtil da.

Om forfatteren

Login

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Del på Facebook

Spred noget kærlighed og del siden med dine venner, så de kan få gavn af artiklen.

Shares