5 stærke råd til at spare op imod 50% på jeres madbudget

, , Leave a comment

5 stærke råd til madbudgettet som sparer jer for tusindvis af kroner hver måned

De fleste af os bruger en stor del af vores penge på dagligvarer, fornødenheder og take-away. De fleste af os vil også rigtig gerne spare flere penge på dagligvarerne, men kender kun til den mulighed, at finde butikkerne med de laveste priser. Men læs med her, så skal jeg give dig nogle flere stærke råd.

1. Lav en madplan

Hvorfor skal du lave en madplan?

Jo, det er faktisk meget simpelt, altså årsagen til det.

Det vil nemlig strukturere dine indkøb, så du kun køber det du skal bruge til, at lave mad af. F.eks. går man ofte og hiver ting i kurven fordi man er vant til det, eller fordi man tænker, at det ser da meget lækkert ud. Eller “vi burde jo også spise mere grønt” og så køber man nogle ekstra peberfrugter og ingefær – men man havde ikke lige noget at putte det i eller på, så de ender med at rynke op og blive smidt ud.

Det er ofte på grund af lysten og/eller den gode hensigt, når man køber for meget ind.

Det fører mig til en ting mere..

Nemlig det at vi jagter tilbud. Og alle tilbudene er jo lavet af købmænd (forretningsmænd), så de tænker selvfølgelig i penge, selv når de sætter priserne godt ned. Så det er ofte mængderabatter man finder.

Problemet med mængderabatter er, at vi er tilbøjelige til, at købe meget mere med hjem end vi har brug for. Enten bliver det ikke brugt eller det når at blive for gammelt.

DERFOR – lav en madplan og hold dig til den!

En madplan er ikke kun god til, at spare penge på indkøb med. Den er også dejlig, at have og kunne holde sig til i hverdagen, så man altid ved hvad der er til aftensmad.

Vi er mange, som ofte ender med rugbrød eller pizza. Mest fordi vi ikke lige fik handlet ind eller taget noget op af fryseren. Netop fordi vi manglede en plan og ikke lige kunne komme på, hvad vi skulle spise.

Har du børn, så kan jeg anbefale at inddrage dem i processen. Det er ikke kun god læring omkring husholdning, men også det at de kan hjælpe med til at handle ind og lave mad. En ugentlig maddag vil være noget de kan se frem til. De fleste børn bliver meget stolte. Det at have lavet maden fortæller de gladeligt om med stolthed.

Det er faktisk ikke så indviklet, at lave en fin madplan. Bare aftal hvad I skal have at spise i den kommende og hvad I mangler for, at kunne lave maden. (Her er en meget simpel plan fra Jenny Collier, ellers bare lav din egen. Det tager 5 minutter)

Ugentlig madplan

Så er du faktisk allerede i gang med, at lave tip nr 2. Nemlig at lave en indkøbsliste før du handler ind.

 
 

 

2. Lav en indkøbsliste inden du tager ud og handler

En af de dyre drenge er, hvis du tager ud og handler uden en indkøbsliste. Det resulterer nemlig hurtigt i, at du enten får købt for meget eller noget du slet ikke har brug for.

Det er meget nemt, at begynde at handle ind med lysten. Og så vokser størrelsen på indkøbskurven altså hurtigt.

Her har vi lavet en lille guide til, hvordan du kan modtage præcist de reklamer du vil have (åbner i ny fane).

DERFOR – lav en indkøbsliste før du handler – og hold dig til den! Endnu et lille ekstra tip:

Tag en indkøbskurv istedet for en vogn – når du skal handle småt ind selvfølgelig.

Det syner af mere, når dagligvarerne ligger i en kurv. Ligger de i en stor vogn, så kan det nemt føles som om man næsten ingenting har handlet ind.

3. Sørg for, at du ikke er sulten, når du handler

Der er lavet undersøgelser, der viser at man er mere tilbøjelig til, at fylde kurven ekstra godt, når vi handler på tom mave.

Så får man nemlig lyst til alt muligt. Og du kender sikkert godt det, at du fylder på tallerkenen med en masse gode sager. Men når man så kommer igang, så kunne man slet slet ikke spise det hele. Maven bliver mæt før øjnene.

Det er lidt det samme, som sker når du handler.

DERFOR – sørg for at du ikke er sulten når du handler!

Endnu et lille ekstra tip: Er du nemt til, at blive fristet når du handler ind? Jeg er! Så skulle du måske lade en anden gøre dine indkøb – hvis der er muligt selvfølgelig.

 

 

4. Drop take-away – og tag en skive rugbrød

Ja bevares, det lyder utrolig kedeligt. Men det er i mange tilfælde sundere end meget take-away – og helt sikkert billigere.

Hjemme ved os spiser vi rugbrød til aftensmad mindst 2 gange i ugen – og vi elsker det. Ungerne elsker det. Tror faktisk de fleste unger elsker det. De er jo vant til det og de kender det.

Det behøver heller ikke være kedeligt. Man kan lave rigtig mange forskellige lækre rugbrødsmadder.

Der findes en masse lækkert tilbehør også. Billigt og sundt.

DERFOR skal du droppe take-away og tage rugbrød istedet.

5. Frys ned og spis rester

Rigtig mange smider resterne ud efter aftensmaden. Mest fordi der ikke er til en ekstra omgang aftensmad, eller de ikke gider pakke det ned – eller spise rester.

Lav en dobbelt-portion, så har du til dagen efter. Eller frys det ned til en anden god gang.

Vil du sikre dig, at du har til en ekstra dag, så lad være at stille gryderne på bordet. Tag istedet maden fra kogepladerne, så man nøjes med en enkelt portion. Det kan iøvrigt også afhjælpe, at du spiser mere end der er nødvendigt.

Mange af os spiser for meget fordi det smager lækkert og så står det lige foran os i gryderne og er nemt, at tage ekstra portioner.
 

 
Jeg håber, du kan bruge disse tips til, at spare penge på dit madbudget.

I mange tilfælde kan man skære helt op til 50% af sit madbudget. Jeg kan røbe, at vores madbudget ligger på omkring 3500 kr pr måned. Vi er to voksne og to små børn. Og faktisk synder vi med købte pizzaer et par gange i måneden, plus en enkelt eller to ture på f.eks Jensens Bøfhus eller ( og jeg er ikke meget for at indrømme det) McDonalds.

Jeg ved godt det er et madbudget i den lavere ende, men det går fint for os og vi sparer ikke hysterisk. Vi handler i REMA 1000 én gang i ugen.

Der er mange som har madbudgetter på 7-8000 kr, men det behøver man slet ikke. Det er selvfølgelig op til folk selv, hvad de har lyst til og hvad deres budget kan rumme.

Du er meget velkommen til, at kommentere i kommentarfeltet. Både med gode tips til at spare på madbudgettet og med spørgsmål til hvordan du kan spare på andre måder på madbudgettet.

Go’ dag 🙂

 

5 stærke råd til at spare op imod 50% på jeres madbudget
5 (100%) 11 votes

 

Leave a Reply